was successfully added to your cart.

Handlekurv

Artrose – hva er egentlig det?

By | Kiropraktikk | No Comments

Slitasjegikt, eller artrose som det blir kalt på fagspråket, er en kronisk slitasje på ledd og leddbrusk. Det er en helt naturlig prosess av det å bli eldre, og alle vil ha forskjellige grader av slitasje i kroppen, noen med mer smerte enn andre. Oftest rammer symptomene de leddene vi bruker mye, som hofter, knær, hender og ryggsøylen. Enkelte yrker og arbeidsstillinger med gjentatt og/eller tung belastning har vist seg å øke risiko for artrose. Det er den mest vanlige årsaken til funksjonsnedsettelse for de over 50 år.

Det finnes ingen kur, men fokus i behandling vil være å forhindre at tilstanden forverrer seg. Som kiropraktor fokuserer jeg alltid på en aktiv tilnærming til symptomene, og det beste du kan gjøre for kroppen din, er å bevege deg. Det er nok det siste du tenker med stive og vonde ledd, men mosjon og styrke øker bevegelighet i leddene og bidrar til mindre stivhet. Artrose er sterkt knyttet til inaktivitet og overvekt, og ved å gå ned i vekt kan man bidra til mindre symptomer.

En studie fra 2015 så på forholdet mellom smertelindring og paracetamol på pasienter med artrose i hofter eller knær. Studien viste en statistisk signifikant smertelindrende effekt ved akutt og kort tids oppfølging, men med så lave poeng at det ikke tilsvarer å være klinisk signifikant. Med andre ord; smertestillende piller kan være en hjelp i akutte tilfeller, og hvis smerten er så vonde at du ikke klarer å bevege deg, men en tur ut i frisk natur vil gjøre deg godt, om ikke ennå bedre, til og med når smertene er som verst.

Så kle deg godt, ta på gode sko og gå en tur. Nyt at våren er i anmarsj og gjør kroppen din en tjeneste. Det vil den takke deg for senere!

Vil du vite mer? Her er en video som viser oppbygging av kneet og hvordan smerten oppstår:

Fordeler ved massasje

By | Helse | No Comments

Hvorfor bør du ta massasje
-Massasje reduserer stress
– øker blodsirkulasjonen og kvitter kroppen med avfallsstoffer
– styrker immunforsvaret
– øker fleksibilitet i muskulatur, mykgjør sener og ligamenter
– hjelper mot hodepine
– hjelper mot ryggsmerter, nakkesmerter
– gjør deg mer vital
– gir bedre og dypere søvn
– regulerer blodtrykket
– hjelper mot rastløse ben
– hjelper mot tretthet
– gjør huden friskere
– forebyggende mot muskelplager
– øker restitusjon ved trening
– godt for å øke blodsirkulasjon etter operasjoner
– Hos Matrix klinikken kommer du til dyktige, faglige muskelterapeuter/massører.

Sykefravær – kan det forebygges?

By | Helse | No Comments

En undersøkelse gjort av SINTEF i 2010 hos et utvalg medlemsbedrifter, ble det beregnet kostnader ved sykefravær. I 2014 kostet en dags sykefravær anslagsvis 2900 kroner, og omlag 14 600 kroner i løpet av en arbeidsuke. Muskel og skjelettlidelser fører til omfattende sykefravær og uførepensjonering. Dette utgjør store samfunnsøkonomiske kostnader. Kiropraktorene kan og vil hjelpe denne pasientgruppen, og kan dermed avlaste en svært presset fastlegeordning. Pasientene kan bli diagnostisert og behandlet raskt og effektivt før lidelsene får store konsekvenser, for både pasient og samfunnet. Siden muskelterapi/massasje og kiropraktikk kan redusere sykefraværet, er det viktig å se på dette tilbudet for sine ansatte. Vi skreddersyr også individuelle program hvor vi kan supplere med samtaleterapi og tips og råd om riktig kosthold og trening. Disse programmene er både forebyggende og behandlende tiltak som vi utarbeider sammen med den ansatte her hos Matrix Klinikken.

Kan brokkolispirer forebygge tarmkreft?

By | Helse | No Comments

Spirene er 3 dager gamle brokkolispirer, disse inneholder 20-50% mer sulforafan enn modne brokkoliplanter. Sulforafan kan hemme veksten av helicobacter pylori (en bakterie som kan forekomme i slimhinnen i magesekken). Sulforafan i brokkolispirer er veldig høyt og er et viktig plantenæringstoff som kan bidra med å forebygge, hemme og redusere risikoen for tarmkreft.

Daglig inntak av brokkolispirer har helsefremmende effekt og kan også bidra til å beskytte mot magesår, hjerte og kar sykdommer, diabetes 2, dempe betennelser, allergier.

Brokkoli spirer er godt å ha som topping på brødskiven til frokost, eller som sunn dekorasjon til middag. Eller en grønn smoothie – her er en sunn og smakfull oppskrift som du kan prøve:

Brokko Smoothie
1 frossen banan